Kommetjes
De drie kommetjes symboliseren drie centrale thema’s in de zenpsychologie: tijd, rust en aandacht. De tijd nemen voor jezelf om zo jezelf te kunnen voeden. Rust door regelmatig te verblijven in een staat van niet-doen en stilte. Aandacht door het continu oefenen in het toepassen van mindfulness in het dagelijks leven.
De drie kommetjes staan ook voor drie velden van aandacht in de zenpsychologie: lichaam, gevoel en gedachten. Deze drie-eenheid komt overeen met de hiërarchische opbouw van het zenuwstelsel. In het oudste brein (hersenstam) zetelen de lichamelijke functies, in het dierlijke brein (o.a. thalamus en limbisch systeem) de emoties en in de grote hersenen het verstand. Deze indeling vertoont grote overkomst met drie taoïstische centra (tandien); buik (lichaam), hart (gevoel) en hoofd (verstand). Hierin komen westerse en oosterse tradities samen.
Een kommetje staat ook voor een klankschaal. Het klinken van de klankschaal is een herinnering om de aandacht naar binnen te richten.
Een kommetje staat ook voor een vorm van “holding”. Het kunnen “bevatten” van de ervaringen van het leven. Dit proces vindt voornamelijk plaats in de energie van de buik, daar waar de processen van spijsvertering en transformatie plaatsvinden. De onderbuik kun je zo ook beschouwen als een kommetje. In de zenpsychologie is de aandacht voor de adem in de buik een kernoefening.
Een kommetje kan ook staan voor de Japanse theeceremonie. Hierin wordt aandacht tot kunst verheven. Het gaat bij de theeceremonie meer om de aandacht waarmee de thee wordt bereidt en geserveerd dan om het drinken van thee. Het is een meditatieve oefening in aandacht.
En tot slot kun je er ook soepkommetjes in zien en dat geeft mij de gelegenheid een favoriete uitspraak van mij van Ischa Meijer aan te halen:
“De geur van soep in huis is als een goede vriend op bezoek, de geur van hele goede soep is als familie”.
Het staat voor mij voor de aandacht waarmee je soep maakt en de geuren die de omgeving beïnvloeden, net zoals jouw rust uitstraalt naar je omgeving. Het geeft aan dat het proces van zelfinzicht en onderzoek niet los kan staan van die omgeving. Het is makkelijk om in je eentje boven op een berg verlicht te zijn, maar doe het maar eens in het dagelijks leven. In je eentje boven op de berg kan niemand de soep ruiken.
Tekeningen: www.MichielBlumenthal.com
De drie kommetjes symboliseren drie centrale thema’s in de zenpsychologie: tijd, rust en aandacht. De tijd nemen voor jezelf om zo jezelf te kunnen voeden. Rust door regelmatig te verblijven in een staat van niet-doen en stilte. Aandacht door het continu oefenen in het toepassen van mindfulness in het dagelijks leven.
De drie kommetjes staan ook voor drie velden van aandacht in de zenpsychologie: lichaam, gevoel en gedachten. Deze drie-eenheid komt overeen met de hiërarchische opbouw van het zenuwstelsel. In het oudste brein (hersenstam) zetelen de lichamelijke functies, in het dierlijke brein (o.a. thalamus en limbisch systeem) de emoties en in de grote hersenen het verstand. Deze indeling vertoont grote overkomst met drie taoïstische centra (tandien); buik (lichaam), hart (gevoel) en hoofd (verstand). Hierin komen westerse en oosterse tradities samen.
Een kommetje staat ook voor een klankschaal. Het klinken van de klankschaal is een herinnering om de aandacht naar binnen te richten.
Een kommetje staat ook voor een vorm van “holding”. Het kunnen “bevatten” van de ervaringen van het leven. Dit proces vindt voornamelijk plaats in de energie van de buik, daar waar de processen van spijsvertering en transformatie plaatsvinden. De onderbuik kun je zo ook beschouwen als een kommetje. In de zenpsychologie is de aandacht voor de adem in de buik een kernoefening.
Een kommetje kan ook staan voor de Japanse theeceremonie. Hierin wordt aandacht tot kunst verheven. Het gaat bij de theeceremonie meer om de aandacht waarmee de thee wordt bereidt en geserveerd dan om het drinken van thee. Het is een meditatieve oefening in aandacht.
En tot slot kun je er ook soepkommetjes in zien en dat geeft mij de gelegenheid een favoriete uitspraak van mij van Ischa Meijer aan te halen:
“De geur van soep in huis is als een goede vriend op bezoek, de geur van hele goede soep is als familie”.
Het staat voor mij voor de aandacht waarmee je soep maakt en de geuren die de omgeving beïnvloeden, net zoals jouw rust uitstraalt naar je omgeving. Het geeft aan dat het proces van zelfinzicht en onderzoek niet los kan staan van die omgeving. Het is makkelijk om in je eentje boven op een berg verlicht te zijn, maar doe het maar eens in het dagelijks leven. In je eentje boven op de berg kan niemand de soep ruiken.
Tekeningen: www.MichielBlumenthal.com